Projekty

Názov projektu Stručný popis projektu
Návrh a vývoj verifikovateľnej BDI architektúry pre IDS s využitím komponentových systémov a systémov virtuálnej reality
V súčasnej informačnej spoločnosti je počítačová bezpečnosť nesporne veľmi aktuálnou oblasťou výskumu. V tejto oblasti musí byť obzvlášť kladený dôraz na návrh a vývoj spoľahlivých a bezpečných programových systémov. Jednou z možností ich vývoja je využitie komponentových systémov. V tomto projekte rozšírime pasívnu rolu IDS na aktívnu (t.j. automatizované reakcie systému na detegované sieťové narušenie). Na to využijeme inteligentnú BDI architektúru, ktorú navrhneme pre naše účely. Pri návrhu takejto architektúry musí byť obzvlášť kladený dôraz na jej korektnosť a spoľahlivosť. To bude zaručené využitím vhodných verifikačných formálnych metód. Navrhnutú architektúru implementujeme ako komponentový systém, kde jednotlivé komponenty budú predstavovať funkčné jednotky BDI architektúry. Ďalším cieľom bude vytvorenie vhodného používateľského rozhrania prostredníctvom systémov virtuálnej reality kvôli empirickému overovaniu práce s navrhnutým systémom.
Vylepšovanie kognície a motorickej rehabilitácie s využitím zmiešanej reality

Technologický pokrok založený na zmiešanej realite (ZR) ponúka rôzne výzvy pre výskum a liečbu. Projekt sa zameriava na dva ciele, orientované na zdravých jedincov and na hemiparetických pacientov po cievnej mozgovej príhode. Po prvé, budeme testovať hypotézu, či kognitívny tréning s využitím vhodne nadizajnovaného prostredia ZR zlepší percepčné a kognitívne vlastnosti zdravých jedincov. Toto budeme testovať počítačovými psychologickými experimentmi ako aj meraním na udalosť viazaných potenciálov (ERP) mozgu. Po druhé, budeme testovať hypotézu, či skúsenosť s trénovaním v ZR (v kombinácii s nami vyvinutým rozhraním mozog-počítač na báze motorických predstáv), zlepší oscilačné senzo-motorické rytmy u pacientov. To budeme testovať meraním EEG aktivity mozgu subjektu pred a po každej tréningovej sekcii, pomocou klinického testovania, ako aj pomocou dotazníkov, s cieľom odhaliť ľudské faktory ovplyvniteľné meraním, ako mentálna únava, motivácia, iritácia alebo ospalosť. Pri oboch cieľoch budeme nadizajnujeme a naimplementujeme sadu testovacích procedúr, vykonáme batériu experimentov a kriticky vyhodnotíme výsledky s cieľom validácie ZR dizajnov.

Inteligentné dynamické riadenie frekvenčného spektra pre nastupujúce kognitívne komunikačné systémy

Hlavná technologická výzva sprevádzaná 5. generáciu mobilných komunikačných systémov je efektívne využitie dostupného frekvenčného spektra. Statické prideľovania frekvenčného spektra sa javí ako nedostatočné a jedno z možných riešení tohto problému je dynamické prideľovanie spektra pri použití technológie kognitívneho rádia. Technológia kognitívneho rádia je v súčasnosti mimoriadne diskutovaná oblasť, v ktorej sa otvára celé spektrum vyšetrovaných tém. Dynamické pridelovanie spektra je možné považovat za jednu z najvýznamnejších. Za základne funkčné bloky kognitívneho rádia je možné označiť blok monitorovania spektra, blok distribúcie a zdieľania spektra a nakoniec ekonomický blok distribúcie spektra. Súčasný stav poznania v oblasti dynamického prideľovania spektra sa výrazne limituje na analýzu vyšetrovania prevádzkových vlastností jednotlivých blokov, avšak ich vzájomná optimalizácia v dôsledku vysokej komplexity kognitívnej rádiovej siete je často obchádzaná. S cieľom riešiť tento problém, bude projekt IDR-KKS zameraný na vzájomnú optimalizáciu prevádzkových parametrov monitorovania a zdieľania spektra a ich dopad na navrhnuté ekonomické modely uvažovaných bezdrôtových štandardov 5G. Za účelom zachytenia vysokej dynamiky kognitívnej rádiovej siete, budeme v rámci projektu IDR-KKS uvažovať agentový prístup k modelovaniu a simulácií, ktorý sa ukázal ako veľmi efektívny v iných vedných odboroch (fyzika, ekonómia). Efektívnosť navrhnutých agentových modelov bude verifikovaná podľa vhodne zvolených scenárov. V rámci projektu IDR-KKS bude tiež realizovaná experimentálna kognitívna rádiová sieť umožňujúca verifikovať agentové modely aj v reálnej prevádzke.

Implementácia moderných metód a foriem výučby v oblasti bezpečnosti informačných a komunikačných technológií k požiadavkám praxe

Hlavným cieľom projektu je hľadanie nových metód, foriem a technológií pre integráciu výučby v oblasti bezpečnosti do predmetov na vysokých školách v študijných programoch zameraných na informatiku a informačné technológie. V súčasnoti je v informatických štúdijných programoch častokrát oddeľovaná výučba bezpečnosti IT vzhľadom k používaniu IT resp. k vytváraniu nových systémov, architektúr. Pri vývoji softvérových systémov alebo iných systémov IT v praxi sú však princípy, technológie a procesy neodlúčiteľné a sú systematicky aplikovateľné počas celého trvania vývoja softvéru vrátane riešenia otázok bezpečnosti. Vychádzajúc z aktuálneho stavu na vysokých školách v tomto projekte sa sústredime na hľadanie nových metód a foriem vyučovania predmetov v oblasti bezpečnosti IT, ktoré umožnia lepšie prepojenie ostatných predmetov štúdijného programu Informatika a bezpečnosti do harmonického celku. Tomuto bude podriadená nielen inovácia obsahovej stránky niektorých predmetov ale sústredíme sa aj na vytváranie nástrojovej podpory, ktorá odbremení učiteľa od nekreatívnych a časovo náročných úloh. Je možné očakávať, že prehĺbenie vzájomného prepojenia predmetov Informatiky, počítačového a softvérového inžinierstva vzhľadom k otázkam bezpečnosti IKT(informačné a komunikačné technológie) prinesie zvýšenie kvality prípravy študentov štúdijného programu Informatika. Preto strategickým cieľom projektu je hľadanie nových metód, foriem a technológií pre transfér znalostí z oblasti bezpečnosti do ostatných predmetov študijných programov za pomoci vhodnej platformy smerom k strategickým požiadavkám praxe. Študenti budú môcť realizovať pragmatické projektové úlohy, definované príslušným predmetom s praktickým využitím výsledku, čo podľa očakávania riešiteľského kolektívu bude mať pozitívny dopad na kvalitu vzdelávania v študijnom programe Informatika.

ViLMA: Virtuálne laboratórium pre malvérovú analýzu

Cieľom projektu je poskytnúť inovatívne prostredie pre výučbu počítačovej bezpečnosti a výskum v oblasti škodlivého softvéru. Študenti sa budú venovať problematike škodlivého softvéru na rôznych úrovniach ako sú operačné systémy, počítačové siete, programovanie či reverzné inžinierstvo. Inovatívne výučbové prostredie je založené na oddelenej virtuálnej platforme, s možnosťou experimentovania a skúmania ľubovoľných útokov a hrozieb bez obmedzení. Nástroje a prostriedky laboratória umožnia študentom praktické oboznámenie sa so súčasnými trendmi v oblasti počítačovej bezpečnosti a detekcie škodlivého softvéru.

Focusing Education on Composability, Comprehensibility and Correctness of Working Software

The main objective of the project is to train educators from selected universities (e.g. partners are training other partners in this project) in the field of functional programming (FP) and closely related areas of informatics that this trained university staff then will contribute to the increasing of the level of education at their home university. Partners train other partners in selected area of FP by sharing their research results and using their (specific) teaching experience and methods. We expect novel knowledge to be taught in all theoretical levels.

Aktualizácia predmetov zameraných na výučbu počítačových sietí podľa špecifikácie praxe


Cieľom projektu je aktualizovať vybrané vysokoškolské predmety zamerané na problematiku komunikačných sietí vyučované na troch slovenských technických vysokých školách tak, aby zodpovedali aktuálnym požiadavkám praxe. Dynamický vývoj v oblasti sieťových technológií a aktualizované požiadavky priemyselnej certifikácie si vyžadujú zmenu obsahovej náplne prednášaných tém a cvičení. Sekundárnym cieľom projektu je vytvoriť platformu pre spoluprácu medzi FIIT STU, FRI UNIZA a FEI TUKE pre výmenu obsahových podkladov, poznatkov, pedagógov a študentov prostredníctvom účasti na spoločných kurzoch, letných školách a prakticky
orientovaných seminároch a školeniach. Výsledkom projektu a vzájomnej spolupráce je kvalitnejší produkt – študent s vysokým stupňom odbornosti a lepšie pripravený pre prax. Vzájomná výmena učiteľov a doktorandov podporí spoločné väzby a posilní možnosti budúcej odbornej a pedagogickej spolupráce. Projekt vytvorí nový zdieľaný vzdelávací obsah pre študentov vysokých škôl, zavedie do
výučby nové prvky multimediálneho obsahu, kolaboračné nástroje a skvalitní praktické cvičenia ako podmienku skvalitnenia prípravy absolventov pre prax.

Computer-Aided Decision Support System for Hepatic Encephalopathy

The goal of this project is to provide deep speech and handwriting analysis and investigate whether speech and handwriting can be used for diagnosis and monitoring of hepatic encephalopathy and whether there exists relationship between speech, handwriting and other biomarkers in hepatic encephalopathy. The number of novel signal processing algorithms, which reveal alteration in handwriting and speech more accurately than existing approaches, are proposed, giving rise to new group of features. The robust feature selection algorithms select the optimal subset of these features, which are fed into non-parametric regression and classification algorithms, mapping the signal processing algorithm outputs to stage of hepatic encephalopathy. Even though proposed project is focused on particular disease, we expect that some of the outputs, such as new features will be applicable also for other diseases.

Vývoj doménovo-špecifických jazykov založený na vzoroch

Doménovo-špecifické jazyky poskytujú spôsob zmenšiť medzeru medzi riešením problému vyjadreným v pojmoch domény a jeho implementáciou vykonateľnou na počítači. Vývoj takýchto jazykov je však stále zložitou a zdĺhavou úlohou.

Cieľom tohto projektu je navrhnúť metódy a nástroje, ktoré podporia vývoj doménovo-špecifických jazykov pomocou formalizovaných vzorov — osvedčených riešení pre často sa vyskytujúce problémy. Vzory budú reprezentovať znalosti z oblasti návrhu a implementácie jazykov v podobe, ktorá môže byť jednoducho aplikovaná pri vývoji nového jazyka.

Tento cieľ si vyžaduje identifikáciu bežných vzorov v návrhu a implementácii jazykov a návrh metód a nástrojov pre ich využitie v procese vývoja jazyka. To zahŕňa metódy špecifikácie jazykov pomocou voľby a kombinácie vzorov a prípadne automatizované navrhovanie vzorov vhodných pre riešené problémy.

Virtuálno-realitné technológie v procese vzdelávania handicapovaných osôb

Projekt je zameraný na využitie pokročilých postupov a technológií virtuálnej reality ako mimoriadne progresívnych technológií v kontexte HCI (Human Computer Interaction) na lepšie, ľahšie, rýchlejšie pochopenie a zatraktívnenie výučby handicapovaných osôb v tých smeroch, ktoré sa vyznačujú ťažšie zvládnuteľnými konceptmi. Projekt je koncepčným pokračovaním predchádzajúceho pilotného projektu. Čiastkovým cieľom je vytvorenie experimentálneho pracoviska pre praktické overovanie týchto technológií s premietnutím ich výsledkov do špeciálnej pedagogickej praxe. Ďalším cieľom je vytvorenie podporných programových a prezentačných prostriedkov ako pre klasické, tak pre mobilné technológie a vytvorenie/dotvorenie web-stránky na sprístupnenie vyvinutého programového vybavenia, postupov a príkladov. Osobitná pozornosť je venovaná najmä prepojeniu uvedených technológií s výučbovým procesom v oblasti sluchovo-postihnutých osôb a osôb s viacnásobným postihnutím. Je predpoklad že sa takto dosiahne lepšie, ľahšie a rýchlejšie pochopenie bázických komunikačných metód týmito osobami, zvýšenie schopnosti ich správneho praktického použitia a začlenenia sa do modernej informačnej spoločnosti.

Stránky