Projekty

Názov projektuzoradiť vzostupne Stručný popis projektu
Vývoj doménovo-špecifických jazykov založený na vzoroch

Doménovo-špecifické jazyky poskytujú spôsob zmenšiť medzeru medzi riešením problému vyjadreným v pojmoch domény a jeho implementáciou vykonateľnou na počítači. Vývoj takýchto jazykov je však stále zložitou a zdĺhavou úlohou.

Cieľom tohto projektu je navrhnúť metódy a nástroje, ktoré podporia vývoj doménovo-špecifických jazykov pomocou formalizovaných vzorov — osvedčených riešení pre často sa vyskytujúce problémy. Vzory budú reprezentovať znalosti z oblasti návrhu a implementácie jazykov v podobe, ktorá môže byť jednoducho aplikovaná pri vývoji nového jazyka.

Tento cieľ si vyžaduje identifikáciu bežných vzorov v návrhu a implementácii jazykov a návrh metód a nástrojov pre ich využitie v procese vývoja jazyka. To zahŕňa metódy špecifikácie jazykov pomocou voľby a kombinácie vzorov a prípadne automatizované navrhovanie vzorov vhodných pre riešené problémy.

Výskum v sieti SANET a možnosti jej ďalšieho využitia a rozvoja
Cieľom projektu je výskum optimalizácie zabezpečeného sieťového prostredia a efektívnej distribúcie vysokého dátového toku heterogénnych služieb v rozsiahlych sieťach. Projekt je založený na realizácii 8-mich aktivít projektu. Aktivity projektu si kladú za cieľ poskytnúť subjektom konkurenčnú výhodu spočívajúcu v rýchlosti prístupu k masívnym dátam pomocou inovatívnych metód agregácie a efektívnej distribúcie v rozsiahlych sieťach s perspektívou rozšírenia týchto nástrojov do európskeho či svetového priestoru. Projekt predpokladá, že výsledky výskumu nových postupov a konceptov originálnych inovatívnych sieťových služieb a bezpečnostných mechanizmov budú mať vysokú potenciálnu aplikovateľnosť v spoločensko-hospodárskej praxi. 
Vylepšovanie kognície a motorickej rehabilitácie s využitím zmiešanej reality

Technologický pokrok založený na zmiešanej realite (ZR) ponúka rôzne výzvy pre výskum a liečbu. Projekt sa zameriava na dva ciele, orientované na zdravých jedincov and na hemiparetických pacientov po cievnej mozgovej príhode. Po prvé, budeme testovať hypotézu, či kognitívny tréning s využitím vhodne nadizajnovaného prostredia ZR zlepší percepčné a kognitívne vlastnosti zdravých jedincov. Toto budeme testovať počítačovými psychologickými experimentmi ako aj meraním na udalosť viazaných potenciálov (ERP) mozgu. Po druhé, budeme testovať hypotézu, či skúsenosť s trénovaním v ZR (v kombinácii s nami vyvinutým rozhraním mozog-počítač na báze motorických predstáv), zlepší oscilačné senzo-motorické rytmy u pacientov. To budeme testovať meraním EEG aktivity mozgu subjektu pred a po každej tréningovej sekcii, pomocou klinického testovania, ako aj pomocou dotazníkov, s cieľom odhaliť ľudské faktory ovplyvniteľné meraním, ako mentálna únava, motivácia, iritácia alebo ospalosť. Pri oboch cieľoch budeme nadizajnujeme a naimplementujeme sadu testovacích procedúr, vykonáme batériu experimentov a kriticky vyhodnotíme výsledky s cieľom validácie ZR dizajnov.

Virtuálno-realitné technológie v procese vzdelávania handicapovaných osôb

Projekt je zameraný na využitie pokročilých postupov a technológií virtuálnej reality ako mimoriadne progresívnych technológií v kontexte HCI (Human Computer Interaction) na lepšie, ľahšie, rýchlejšie pochopenie a zatraktívnenie výučby handicapovaných osôb v tých smeroch, ktoré sa vyznačujú ťažšie zvládnuteľnými konceptmi. Projekt je koncepčným pokračovaním predchádzajúceho pilotného projektu. Čiastkovým cieľom je vytvorenie experimentálneho pracoviska pre praktické overovanie týchto technológií s premietnutím ich výsledkov do špeciálnej pedagogickej praxe. Ďalším cieľom je vytvorenie podporných programových a prezentačných prostriedkov ako pre klasické, tak pre mobilné technológie a vytvorenie/dotvorenie web-stránky na sprístupnenie vyvinutého programového vybavenia, postupov a príkladov. Osobitná pozornosť je venovaná najmä prepojeniu uvedených technológií s výučbovým procesom v oblasti sluchovo-postihnutých osôb a osôb s viacnásobným postihnutím. Je predpoklad že sa takto dosiahne lepšie, ľahšie a rýchlejšie pochopenie bázických komunikačných metód týmito osobami, zvýšenie schopnosti ich správneho praktického použitia a začlenenia sa do modernej informačnej spoločnosti.

ViLMA: Virtuálne laboratórium pre malvérovú analýzu

Cieľom projektu je poskytnúť inovatívne prostredie pre výučbu počítačovej bezpečnosti a výskum v oblasti škodlivého softvéru. Študenti sa budú venovať problematike škodlivého softvéru na rôznych úrovniach ako sú operačné systémy, počítačové siete, programovanie či reverzné inžinierstvo. Inovatívne výučbové prostredie je založené na oddelenej virtuálnej platforme, s možnosťou experimentovania a skúmania ľubovoľných útokov a hrozieb bez obmedzení. Nástroje a prostriedky laboratória umožnia študentom praktické oboznámenie sa so súčasnými trendmi v oblasti počítačovej bezpečnosti a detekcie škodlivého softvéru.

Towards an ecologically valid symbiosis of BCI and head-mounted VR displays: focus on collaborative post-stroke neurorehabilitation (ReHaB)

We propose a user-friendly wearable low-power smart BCI system with an ecologically valid VR environment in which both the patient and therapist collaboratively interact via their person-specific avatar representations. On the one hand, the patient voluntarily, and in a self-paced manner, manages their activity in the environment and interacts with the therapist via a BCI-driven mental imagery process. This process is computed and rendered in real-time on an energy efficient wearable device. On the other hand, the therapist's unlimited motor and communication skills allow him to fully control the environment. Thus, the VR environment may be flexibly modified by the therapist allowing for different occupational therapy scenarios to be created and selected following the patient's recovery needs, mental states, and instantaneous responses.

Slovník viacslovných pomenovaní (lexikografický, lexikologický a komparatívny výskum)

Projekt sa zameriava na výskum viacslovných pomenovaní (VP) s najmenej dvomi autosyntagmatickými komponentmi, ktoré majú nefrazeologický a neterminologický charakter (resp. sú determinologizované) a používajú sa v bežnej komunikácii, napr. základná škola, sprchovací kút, dať prednosť. Tento druh lexém doteraz nebol komplexne lexikograficky
spracovaný (ani v slavistike, ani v iných lingvistikách).

Úlohou TUKE je poskytnúť podporu pri počítačovom spracovaní vstupných dát a spracovaní štatistík.

Setting the trends in IoT education
This project addresses the development of skills involving the emerging Internet of Things (IoT) (also known as Industry 4.0)
technologies. The main focus falls on training, teaching and learning activities that better prepare the future IoT educators and
instructors at the vocational and higher educational levels, and also indirectly, the users/developers/entrepreneurs/innovators that
will shape the future of IoT. The project focuses on the development of core educational materials and of an open online community
to consume, share, review and enhance these materials. This will ensure a dynamic IoT educational platform where persons
interested in this field will interact directly.
Sémantické technológie pre výučbu informatiky

Predkladáme bilaterálny kooperatívny projekt pre inovatívne aplikácie technológií, ktorých základom je sémantika formálnych jazykov (programovacích jazykov, jazyka predikátovej logiky a pod.). Projekt je zameraný  na vzdelávanie študentov vysokých škôl v oblasti formálnych modelov v informatike. Tento výskum vychádza z odborných skúseností oboch zúčastnených partnerov, ktoré získali vo svojom hlavnom výskume a projektovej činnosti. Slovenský partner je uznávaným expertom v oblasti formálnej sémantiky programovacích jazykov. Vychádzame z jeho výsledkov, akým je napr. nástroj, ktorý reprezentuje vykonávanie programu sémantickou metódou na báze teórie kategórií. Rakúsky partner má rozsiahle skúsenosti s logikou a formálnymi metódami v informatike, napr. pri vývoji softvérových nástrojov pre počítačovú podporu špecifikácie a verifikácie programov. Tieto vychádzajú z formálnej sémantiky programov. Počas našej navrhovanej spolupráce plánujeme  prepojiť teóriu s praxou, nadväzujúc na naše výskumné oblasti, ktoré umožnia napríklad rakúskej strane integrovať  nové vizualizačné postupy do svojich softvérových nástrojov, a tiež umožnia slovenskej strane nájsť nové, ešte nepreskúmané oblasti využitia pre ich doterajšie výsledky výskumu. Plánujeme realizovať výskum, a to obzvlášť na nových modeloch operačnej interpretácie vyhodnocovania logických formúl predikátovej logiky. Cieľom je pomôcť taktiež študentom pochopiť , ako sa správajú komplexné formuly v procese špecifikácie a verifikácie počítačových programov.

Rozvoj Centra informačných a komunikačných technológií pre znalostné systémy

Projekt ERDF č. 26220120030

Stránky